loading...

تناسب اندام

زنجبیل شامل چه موادی است زنجبیل شامل چربی های ولاتیل و ترکیبات فنولی مانند جینجرول و شوگاول است. جینجرول فعالترین ریز مغذی موجود در زنجبیل است که در بهبود بیماری هایی مانند آرتریت و توده های سرطانی م

صدفی بازدید : 104 چهارشنبه 08 آبان 1398 نظرات (0)

زنجبیل شامل چه موادی است

زنجبیل شامل چربی های ولاتیل و ترکیبات فنولی مانند جینجرول و شوگاول است. جینجرول فعالترین ریز مغذی موجود در زنجبیل است که در بهبود بیماری هایی مانند آرتریت و توده های سرطانی موثر است. شوگاول هم ماده است که خاصیت ضد سرفه ای دارد و برطرف کننده التهاب است. در واقع جینجرول و شوگاول هر دو تاثیر زیادی درکاهش فشار خون دارند. در این جا موادی که در به حقیقت پیوستن عبارت زنجبیل و فشار خون نقش داشتند معرفی شدند، در ادامه به نحوه این فرایند اشاره می شود.

 

کاهش فشار خون در حضور زنجبیل چگونه انجام می گیرد؟

به طور خلاصه باید عرض کنم که زنجبیل به موادی مانند کلسترول و لیپوپروتئین کم چگال که رگ های منتهی به قلب و دیگر رگ ها را مسدود می کند، اجازه تجمع نمی دهد. لیپوپروتئین کم چگال و کلسترول ها در طول رگ ها تجمع پیدا می کنند و پلاک هایی را می سازند. این پلاک ها قطر رگ را کاهش می دهند و با کاهش قطر رگ ها فشار وارده بر آن زیاد می شود. در این شرایط پر فشاری خون می گویند.

برای اثبات این ادعا یک آزمایش انجام شد. در این آزمایش از 60 فرد استفاده شده است. ابتدا افراد را به سه گروه 20 نفره تقسیم کردند سپس به اندازه گیری پارامتر هایی از قبیل فشار سیستولیک، دیاستولیک و ریتم قلب اقدام شد. به دو گروه از آنها یک لیوان آب زنجبیل و به یک گروه فقط آب داده شد؛ پس از 2 ساعت مشاهده شد کسانی که از آب زنجبیل استفاده کرده بودند، همه پارامتر های اندازه گیری شده پس از نوشیدن آب زنجبیل همگی کاهش پیدا کرده اند.

در یک تحقیق بر روی حیوانات نیز نشان داده شده است که مصرف زنجبیل می تواند گردش خون را بهبود ببخشد و ماهیچه های اطراف رگ ها را ریلکس کند و در نتیجه فشار خون کاهش پیدا کند. البته برای اثبات این ادعا به تحقیق بر روی انسان نیاز است.

چطور از زنجبیل استفاده کنیم تا کاهش فشار خون داشته باشیم؟

زنجبیل یک گیاه انعطاف پذیر است و به صورت ادویه در تهیه بسیاری از غذاها شرکت دارد. در تهیه غذاها، شیرینی ها، سوپ ها، بستنی ها، مربا ها و نوشیدنی ها از زنجبیل استفاده می شود. اگر مایل هستید از زنجبیل بیشتر استفاده کنید می توانید نوشیدنی های گرم و خنک آن را در زمستان و تابستان تهیه کنید. ترکیب آن با لیمو و عسل می تواند به بهتر شدن طعم آن بیانجامد.

چه کسانی نباید زنجبیل بخورند؟

درست است که زنجبیل باعث کاهش فشار خون می شود ولی مصرف آن می تواند برای عده ای زیان آور باشد. در ادامه به برخی از موارد منع مصرف زنجبیل اشاره خواهد شد.

زنان باردار نباید زنجبیل بخورند

در طب سنتی از زنجبیل فواید زیادی ذکر شده است ولی این ماده غذایی پر ارزش برای خانم های باردار منع شده است. زنجبیل طبع گرم و تر دارد و گرمی آن بسیار زیاد است، در مواردی برای بازگشت قاعدگی استفاده می شود و به عنوان یک ماده غذایی قاعده آور از آن یاد می شود؛ بنابراین مصرف آن برای خانم های باردار احتمال سقط جنین را به همراه دارد. لذا این گروه از مصرف کنندگان باید از مصرف آن خودداری کنند.

کسانی که داروهای فشارخون مصرف می کنند نباید زنجبیل بخورند

همانطور که بارها در مقاله تکرار شده است. زنجبیل دارای خواصی است که طی فرایند هایی می تواند فشار خون را کاهش دهد. کسانی که داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده می کنند نباید از زنجبیل استفاده کنند زیرا می تواند باعث کاهش شدید فشار خون شود. کاهش شدید فشار خون می تواند باعث غش و در موارد حاد باعث به اغما رفتن شود.

کسانی که به هموفیلی مبتلا هستند

هموفیلی بیماری است که در آن لخته شد خون صورت نمی گیرد که به دلیل عدم وجود فاکتورهای منعقد کننده خون و فراوانی کم آنان است. همانطور که می دانیم زنجبیل باعث زیاد شدن گردش خون می شود. بهتر شدن گردش خون می تواند برای مبتلایان به هموفیلی دردسر ساز باشد و در هنگام مواجهه با جراحت به کاهش بیشتر انعقاد خون بیانجامد؛ از این رو توصیه می شود که کسانی که مبتلا به هموفیلی هستند از مصرف زنجبیل پرهیز کنند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 81
  • بازدید ماه : 74
  • بازدید سال : 768
  • بازدید کلی : 4,454