loading...

تناسب اندام

خواص شلغم شلغم دارای ویتامین های  C، A، K، E، سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر و روی است. هر کدام از این ریز مغذی ها برای بدن ضروری و لازم هستند و از آن در برابر بیماری ها محافظ

صدفی بازدید : 153 یکشنبه 05 آبان 1398 نظرات (0)

خواص شلغم

شلغم دارای ویتامین های  C، A، K، E، سدیم، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر و روی است. هر کدام از این ریز مغذی ها برای بدن ضروری و لازم هستند و از آن در برابر بیماری ها محافظت می کنند. در ادامه به تاثیر این مواد مغذی بر سلامتی در غالب خواص شلغم اشاراتی خواهیم کرد با ما همراه باشید.

تقویت سیستم ایمنی

یکی از خواص شاخص شلغم تقویت سیستم ایمنی بدن است. شلغم حاوی مقدار زیادی ویتامین C است. ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. از این رو در فصل زمستان برای درمان سرما خوردگی و تقویت سیستم ایمنی بدن از شلغم استفاده های فراوانی می شود.

ضد التهاب

وجود ویتامین K و اسید های چرب امگا3 خاصیت ضد التهابی به شلغم داده است. برای درمان درد های ناشی از التهاب مانند دردهای روماتیسمی، میگرنی و … می توانید از این سبزی بهره ببرید.

 سلامت قلب

به علت وجود اسید فولیک های موجود در شلغم این گیاه برای سلامتی و بهبود کارکرد قلب بسیار مفید است. علاوه بر این شلغم حاوی مقدار زیادی ویتامین C و بتاکاروتن است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. از این رو شلغم این خاصیت و ویژگی را دارد که از تجمع کلسترول در رگ ها جلوگیری کرده و سلامت قلب را افزایش دهد.

سلامتی ریه ها و درمان آسم

از دیگر خواص شلغم می توان به بهبود سلامت ریه ها اشاره کرد. این امر به دلیل وجود ویتامین A در شلغم است. شلغم این ویژگی را دارد که سلامت ریه را بهبود بخشد و عملکرد آن را بهتر کند. شلغم برای افرادی که همراه کسانی که سیگار استعمال می کنند، زندگی می کنند و یا در محیط و شرایط آب و هوایی نا مناسب زندگی می کنند و در معرض آلودگی هوا هستند بسیار مفید است. همچنین شلغم به علت دارا بودن ویتامین C و خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی برای افراد مبتلا به آسم بسیار مفید و مناسب است.

تقویت استخوان ها

شلغم سرشار از کلسیم و پتاسیم است که برای رشد و تقویت استخوان ها ضروری هستند. مصرف شلغم خطر ابتلا به بیماری هایی مثل پوکی استخوان و یا بیماری های مرتبط با استخوان را کاهش می دهد.

بهبود عملکرد روده

بهبود عملکرد روده ها از دیگر خواص شلغم است. روده ها برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشند به فیبر نیاز دارند. شلغم حاوی مقدار زیادی فیبر است این فیبر باعث بهبود کارکرد روده ها و دستگاه گوارشی می شود و می تواند به بهبود مشکلات گوارشی مثل یبوست، اسهال و نفخ را کمک کند.

متابولیسم

برای اینکه متابولیسم و سوخت و ساز بدن شما به درستی عمل کند شلغم انتخاب درستی است، زیرا شلغم حاوی مقدار زیادی ویتامین B است و وجود این ویتامین برای عملکرد بهتر سوخت و ساز بدن لازم و ضروری است.

درمان کم خونی

برخی از سبزیجات مانند شلغم مقدار زیادی آهن و ویتامین B 1 دارند. آهن برای تولید و عملکرد بهتر گلبول های قرمز ضروری است، از خواص شلغم می توان به برطرف کردن نیاز بدن به آهن اشاره کرد.

جلوگیری از سرطان

شلغم دارای ویتامین هایی مانند C، E و بتا کاروتن است، این ویتامین ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و رادیکال های آزاد را در بدن از بین  می برند. طی آزمایش و مطالعات انجام شده، شلغم خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهد و فرآیند  سم زدایی را در بدن تحریک می کند.

 

جلوگیری از پیری زودرس

یکی از خواص شلغم که حائز اهمیت است جلوگیری از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک بر روی پوست است. پوست یک عضو حساس و تاثیرپذیر به حساب می آید. داشتن پوستی زیبا و بدون چروک برای همه به خصوص برای بانوان خیلی با اهمیت است. شلغم به علت دارا بودن ویتامین A و C برای سلامتی پوست بسیار مفید است.

ضد میکروبی

وجود ماده ایی به نام گلوکوزینولات در شلغم به آن خاصیت ضد میکروبی داده است. وجود این ماده باعث می شود از شلغم در برابر بیماری های ضد انگلی، ضد قارچی و ضد میکروبی استفاده های فراوان شود. یکی از ویژگی مهمی که ماده گاوکوزینولات دارد خاصیت مهار کنندگی سرطان است.

درمان ترک پا

ترک پا به این علت رخ می دهد که پوست کف پا خشک و بی آب می شود. برای درمان ترک کف پا مقداری شلغم را در آب بجوشانید و اجازه دهید که شلغم ها به طور کامل در آب له شوند سپس این محلول را به کف پا ی خود بمالید.

سلامت چشم و خواص شلغم

برای اینکه چشمانی سالم داشته باشید بدن نیاز به ویتامین A و لوتئین دارد. این دو ماده برای رشد و عملکرد چشم ها ضروری هستند و با مصرف شلغم می توانید به آنها دست پیدا کنید.

سلامت دیواره های رگ های خونی

همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم، شلغم حاوی ویتامین C و E است و این دو ویتامین سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند که در برابر عوامل خارجی از دیواره رگ های خونی محافظت می کنند. آنتی اکسیدان ها مقدار هموسیستئین را کاهش می دهند، این ماده رابطه تنگاتنگی با ابتلا بخ بیماری های قلبی دارد.

کاهش وزن

شلغم کالری کمی دارد و از آن جایی که بیشتر مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن را دارد برای لاغری و تناسب اندام انتخاب خوبی است. به علت وجود فیبر، فرد زمان بیشتری احساس سیری می کند. می توانید برای کاهش وزن به طور روزانه از شلغم استفاده کنید.

سم زدایی

گلوکوسینولات موجود در شلغم  دارای خواص سم زدایی است. این ماده به دو بخش دیگر به نام گلوکوناستروتین و گلوکوتراپائئولین تبدیل می شود. این ترکیبات موجود در شلغم خاصیت سم زدایی دارد و بدن را از هرگونه مواد سمی و شیمیایی پاکسازی می کند. برای فصل زمستان که در شهر های بزرگ آلودگی هوا زیاد می شود اسفاده از شلغم می تواند برای داشتن بدنی به دور از آلودگی مفید باشد.

تقویت موها

بدن برای رشد موها و تامین رنگ مو، به ملانین نیاز دارد، مصرف شلغم که حاوی ترکیباتی است که ساخت ملانین را افزایش می دهد است.  ملانین از روی، بتاکاروتن، زکسانتین، لوتئین و ویتامین C تشکیل شده است.

سلامت تخمدان ها

برخی تخمدان ها مستعد رشد کیست های تخمدانی هستند و این مسئله برای بانوان بسیار نگران کننده است. براساس نظریه محققان 100 گرم شلغم حاوی حدود 12 میلی گرم کامپرلو است. این ترکیبات موجود در شلغم از رشد کیست تخمدان  جلوگیری می کند. می توان از خواص شلغم برای افزایش سلامت تخمدان ها بهره برد.

 

هضم غذا

امروزه افراد زیادی با مشکلات مربوط به هضم غذا روبرو هستند و همواره به دنبال راه حل برای درمان این مشکلات اند. یکی از خواص شلغم آسان تر کردن هضم غذا در معده است. گلوکوزینولات موجود در شلغم باکترهای معده مثل هلیکوباکتر پیلوری که عامل اصلی زخم معده است را از بین می برد.

 

درمان بواسیر و یبوست

بواسیر بیماری است که در آن بخش انتهایی روده بزرگ مقعد بیرون می زند و بسیار دردناک است و در هنگام دفع مدوفوع درد آن بیشتر می شود و همراه با خونریزی است. همان طور که ذکر شد شلغم خاصیت ضد التهابی دارد و از آنجایی که بواسیر هم یک بیماری التهابی است می توان از آن برای درمان بواسیر می توان بهره برد.

از دیگر خواص شلغم را می توان به بهبود هضم و افزایش خحم مدفوع اشاره کرد که به دلیل حجم بالای فیبر آن است. فیبر بالا در مدفوع می تواند دفع آن را تسهیل کند و از یبوست جلوگیری کند.

 

دفع سنگ کلیه

در صورت دهیدراته شدن بدن، مواد و املاح رسوب می کنند و تبدیل به سنگ کلیه می شوند. یکی از راهکار ها برای دفع سنگ کلیه نوشیدن آب  به مقدار زیاد است. از طرفی هم شلغم حاوی مقدار زیادی آب است، علاوه بر داشتن آب این، شلغم ویژگی دارد که باعث دفع سنگ های  خیلی ریز هم می شود.

 

درمان تشنج

تشنج یک واکنش بدن است که با لرزش، خیرگی چشم ها، سفت شدن بدن، پایین آمدن سطح هوشیاری  و زمین خوردن همراه است. مصرف شلغم می تواند در کاهش حمله های تشنجی موثر باشد.

درمان گواتر

از دیگر ویژگی و خواص شلغم درمان بیماری گواتر است. گواتر به بزرگ شدن غده تیروئید گفته می شود. خطر ابتلا به این بیماری در زنان 8 درصد بیشتر از مردان است.

درمان گلو درد

شلغم خاصیت ضد التهابی و آنتی بیوتیکی بالایی دارد. از این رو برای درمان گلودرد  شلغم مفید است. مخلوط شلغم و عسل برای از بین بردن چرک گلو و درمان التهاب مفید است.

تقویت نیروی جنسی

برای تقویت نیروی جنسی به جای استفاده از دارو و مواد شیمیایی که عوارضی را به دنبال دارد می توانید از گیاهان و سبزیجاتی مثل شلغم استفاده کنید. مصرف شلغم برای افزایش و کیفیت تعداد اسپرم در مردان بسیار موثر و مفید است.

درمان برونشیت

برونشیت به التهاب مسیرهای هوایی  گفته می شود. شلغم خاصیت ضد التهابی دارد و برونشیت را درمان می کند. البته باید این نکته را در نظر گرفت که افرادی که به این بیماری دچار هستند حتما باید آن را پخته مصرف کنند.

تقویت حافظه

یکی از خواص شلغم که نباید آن را نادیده گرفت تقویت حافظه است. شلغم حاوی مقدار زیادی فسفر است، وجود این ماده برای تقویت حافظه لازم است. در زمان امتحانات برای اینکه مغز و حافظه عملکرد خوبی داشته باشند از شلغم استفاده کنید.

جلوگیری از جذام

جذام یک بیماری عفونی است که تمام اعضای بدن و صورت و حتی چشم را نیز در بر می گیرد. شلغم خاصیت ضد عفونی کننده دارد و رسیک ابتلا به بیماری جذام را کاهش می دهد.

درمان برفک دهان

برفک دهان به علت وجود قارچ به وجود می آید که این برفک ها به رنگ سفید و خاکستری بر روی زبان و یا مخاط دهان ایجاد می شود. برای از بین بردن برفک دهان از آب شلغم استفاده کنید.

ممنوعیت مصرفی شلغم

  • خواص شلغم فراوان است ولی برای برخی از افراد مصرف آن توصیه نمی شود. یکی از آن دسته افرادی که نباید شلغم مصرف کنند کسانی هستند که سنگ صفرا و یا مشکلات کلیوی دارند. دلیل ممنوعیت استفاده شلغم وجود ماده ایی به نام اگزالات است.
  • افرادی که مشکل غده تیروئید دارند در مصرف شلغم باید احتیاط کنند، علت آن هم وجود ماده ایی به نام گویتروگنز است که باعث ایجاد تداخل در عملکرد تیروئید می شود.
  • شلغم حاوی مقدار زیادی سولفور است و افرادی که دچار یکسری اختلالات گوارشی خاص هستند نباید شلغم مصرف کنند چرا که احتمال دارد دچار نفخ و یا سوء هاضمه شوند.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 83
  • بازدید ماه : 76
  • بازدید سال : 770
  • بازدید کلی : 4,456